stres a uzależnienia, wpływ stresu na uzależnienia, stres a nałogi, leczenie uzależnień, ośrodek wsparcie (3)

Stres a uzależnienia

Krótkotrwały stres potrafi być mobilizujący i sprawia, że mamy motywację do działania. Przedłużające się napięcie emocjonalne jest zaś nie tylko nieprzyjemne, ale również szkodliwe dla naszego organizmu. Osoby doświadczające nerwowego okresu potrzebują metody, która pomoże im rozładować negatywne emocje. Jedni wybierają konstruktywne sposoby, takie jak uprawianie sportu, inni zaś sięgają po szkodliwe używki. Z pewnością nie jest to właściwe rozwiązanie – w ten sposób możemy jedynie zwiększyć liczbę swoich zmartwień.

Życie w dzisiejszych czasach bywa bardzo wymagające. Tempo codziennego funkcjonowania jest niezwykle wysokie, a my musimy sprostać pełnieniu różnych, często wręcz sprzecznych ze sobą ról. Żyjemy w ciągłym biegu, próbując we wszystkim być najlepsi: nieustannie zabiegamy u uznanie szefa, uczymy się coraz to nowych rzeczy, staramy się być jak najlepszymi małżonkami i rodzicami. W takich warunkach nietrudno o negatywne emocje i napięcie, które nie dają nam spokoju. Umiarkowany stres bywa źródłem motywacji i pomaga nam zmobilizować się do działania. Chwilowy skok adrenaliny (np. przed ważnym egzaminem lub prezentacją w pracy) pozwala w pełni wykorzystać nasze możliwości i sprawia, że wykonujemy powierzone nam zadania szybciej, sprawniej i lepiej. Zupełnie inaczej sytuacja wygląda jednak wtedy, gdy stan napięcia emocjonalnego towarzyszy nam przez dłuższy czas. Życie w permanentnym stresie sprawia, że mamy problemy ze snem, jesteśmy rozkojarzeni, doświadczamy problemów natury zdrowotnej i jesteśmy mniej wydajni w pracy. Dłuższe pozostawanie pod takim obciążeniem niekorzystnie odbija się na naszym funkcjonowaniu i wzmaga motywację do zmiany tego stanu rzeczy. Czasami efekt jest jak najbardziej pozytywny: zestresowana osoba z konieczności zaczyna interesować się spokojnym, higienicznym trybem życia i w konsekwencji zaczyna funkcjonować na nieco zwolnionych obrotach, wysypiać się, zdrowo odżywiać i uprawiać sport. Dobrymi sposobami na przewlekły stres są również różnego rodzaju techniki medytacyjne i relaksacyjne oraz joga. Należy jednak zaznaczyć, że wszystkie te metody wymagają samozaparcia, wytrwałości i systematyczności. Nie dają również natychmiastowego efektu – najlepiej działają po pewnym czasie regularnego stosowania. Zaś znacznie łatwiej jest sięgnąć po chwilowe metody na zagłuszenie emocji i odciągnięcie uwagi od problemów. Do takich sposobów należą m.in. impulsywne zakupy, zajadanie uczuć słodyczami, uprawianie przygodnego seksu, angażowanie się w gry hazardowe, palenie papierosów, picie alkoholu i przyjmowanie narkotyków. Wszystkie te zachowania mogą jednak jeszcze bardziej skomplikować nasze życie.

stres a uzależnienia, wpływ stresu na uzależnienia, stres a nałogi, leczenie uzależnień, ośrodek wsparcie

Przewlekły stres można określić jako czynnik zwiększający ryzyko zapadnięcia na uzależnienie. Dlaczego tak się dzieje? Alkohol i inne substancje psychoaktywne oferują łatwą i natychmiastową gratyfikację. Spożywając je, czujemy, jak stopniowo opuszcza nas stres i napięcie. Stajemy się zrelaksowani, zadowoleni i chociaż na chwilę zapominamy o dręczących nas kłopotach, frustracjach i nadmiernie obciążających obowiązkach. W dodatku, o ile regularne uprawianie sportu czy praktykowanie medytacji może być pewnym wyzwaniem, skorzystanie z używek nie wymaga od nas żadnego zachodu. Rezultaty są łatwe do zauważenia i pojawiają się od razu, dzięki czemu możemy poczuć się lepiej już w kilka chwil. Niestety, stosowanie takich rozwiązań jest niezwykle krótkowzroczne. Wypicie kilku piw nie sprawi, że nasze problemy magicznie znikną. Można powiedzieć, że jest to „leczenie” objawowe, ponieważ w sposób chwilowy działa na intensywność odczuwanego stresu, jednak nie pozwala na wyeliminowanie jego przyczyny. Możemy więc być pewni, że następnego dnia po suto zakrapianej imprezie kłopoty i zmartwienia wrócą do nas ze zdwojoną siłą. W ten sposób tworzymy błędne koło: po krótkotrwałym odprężeniu pojawiają się złe samopoczucie, wyrzuty sumienia oraz jeszcze większy stres. To z kolei sprawia, że mamy ochotę znowu zagłuszyć swoje zmartwienia. Każdy kolejny wieczór spędzony w ten sposób oddala nas od wprowadzenia konstruktywnych zmian do swojej codzienności, a zwiększa niebezpieczeństwo wpadnięcia w sidła nałogu.

Stres bywa również bardzo niebezpieczny dla osób, które już zmierzyły się ze swoim uzależnieniem, czyli niepijących alkoholików. Badania udowodniły, że poważne, życiowe stresory bywają impulsem prowadzącym do nawrotu choroby. Osoby uzależnione mają szczególne cechy osobowości: odznaczają się niską tolerancją na frustrację i stres, mają skłonność do doświadczania skrajnych stanów emocjonalnych, a w przypadku pojawienia się napięcia, smutku czy złości wykazują tendencję do sięgania po łatwe i szybkie sposoby na ich zredukowanie, takie jak picie alkoholu czy branie narkotyków. Jednym z zaleceń dla pacjentów opuszczających ośrodek terapeutyczny jest prowadzenie spokojnego, higienicznego trybu życia oraz unikanie stresujących sytuacji. Napięcie emocjonalne bardzo często bywa powodem, dla którego osoba od wielu lat pozostająca w trzeźwości przerywa abstynencję.